Michael Diamond har skrivit boken Victorian Sensation, or, The Spectacular, the Shocking and the Scandalous in Nineteenth-century Britain (2003).

Boken är precis vad titeln berättar, en beskrivning av hur det viktorianska samhället förhöll sig till det chockerande och extravaganta. Till sin hjälp har Diamond roliga och bisarra illustrationer från tiden.

På den främre insidesfliken berättas:

”…Diamond shreds light on the Victorian appetite for gruesome and explicit reportage on murders and sex scandals, from sensational characters such as the serial poisoner William Palmer to notorious cases such as the Cleveland Street affair, which implicated prominent politicians and royalty. At the same time celebrated figures from Charles Dickens to Jumbo the Elephant are viewed in the context of the music halls and popular press that both documented and provoked contemporary reaction.”

Även dåtidens stora skandal kring Oscar Wildes sexualitet beskrivs i boken.

Varför var skandaler och spektakulära händelser så populära och något som vi förknippar med den viktorianska eran? En förklaring kan vara att tidningar blev billiga att trycka, och blev mycket populära i alla samhällsskikt. Genom dagstidningen kunde en nyhet spridas rekordsnabbt.

Diamond pekar på att det skandalösa inte bara var något som roade människor i 1800-talets England, tvärtom lades då grunden för den journalistik som vi ser idag:

”The reporting of sensations in a manner designed to attract the widest possible audience and maximize sales dramatically shaped the relationship between the media and the public. Michael Diamond’s passionate analysis of the period, from political sleaze and scandal to West End hits and the ‘feel-good’ factor, demonstrates how the reporting methods of today’s popular media have their origins in the Victorian press.”

Diamond kommer fram till att sedan den viktorianska eran har allt och inget förändrats. För att förstå samhällsordningen som rådde då behöver vi titta närmare på specifika skandaler samtidigt som fascinationen över det motbjudande, avvikande och snaskiga är allmänmänskligt.

”Between the Victorian era and our own day, everything has changed, and nothing has changed. We need to study Victorian social conditions to understand why particular events became sensational, but the answer to why Victorians loved sensation lies ultimately in human nature. Curiosity, the inclination to idolize and demonize prominent figures, the tendency to wallow in emotion – the Victorians suffered from these weaknesses just as we do. The royal family and murder still sell newspapers; so does sexual scandal. Once defendants appeared in open court, they were as vulnerable to the press as their modern contemporaries. Sexual delinquents had a far better chance than now of escaping public attention, but once they were found out, the treatment they received from the press was not so very different from what it would be today. Attitudes toward the royal family have changed greatly; even here, however, the tales the Victorian told represent the origins of modern reporting.”  (s. 6)